Valitse sivu

Asiakaspalvelumme on ruuhkautunut suuren asiakasyhteydenotto määrän vuoksi. Vastaamme kyselyihin siinä järjestyksessä kuin ne ovat meille saapuneet. Ylimääräiset yhteydenotot sähköpostitse tai puhelimitse eivät nopeuta asianne käsittelyaikaa. Pahoittelemme tilannetta. Seuraavassa vastauksia useimpiin kyselyihin. 

Sysmän kunnan jätehuollon laskutus on valitettavasti viivästynyt pahoin jätehuollon järjestämisen siirtymisen vuoksi Salpakierto Oy:ltä Sysmän kunnan järjestämäksi. Lisäksi jätehuollon järjestämisen siirtyminen Sysmän kunnan hoidettavaksi keskellä vuotta aiheutti laskutuskauden rikkonaisuuden. Sysmän kunnan ensimmäinen laskutuskausi oli 18.9.2022-30.9.2023, jolloin jätehuollon perusmaksu laskutettiin vuodeksi ajalla 18.9.2022-30.9.2023, mutta aluekeräyspistemaksu laskutettiin vain välillä 1.1.2023-30.9.2023 (9kk). Vuoden 2023 osalta jäi laskuttamatta loka-joulukuu (3kk). Nyt elokuussa 2024 laskutimme aluekeräyspisteiden käyttöön oikeutettujen vakituisten ja vapaa-ajan asukkaiden jätehuollon ajalta 1.10.2023-31.12.2023. Tämän jälkeen saamme jätehuollon laskutuskauden normalisoitumaan kalenterivuodeksi kerrallaan.  

Vuoden 2024 jätehuollon perusmaksu ja aluekeräyspistemaksu laskutetaan laskutuskaudelta 1.1.2024-31.12.2024. Tämä pitää laskuttaa uudella alv:lla 25,5 %, sillä alv % muodostuu jatkuvaluonteisen palvelun myynnin viimeisen voimassaolopäivän mukaan. Nämä laskut vuoden 2024 osalta laskutamme syyskuun aikana.  

Eli nyt teiltä on laskutettu aluekeräyspistemaksu kokonaisuudessaan vuodelta 2023, valitettavasti vain kahdessa erässä. 

Jätehuollon laskutuksen tiedot perustuvat rakennusrekisteristä saatuihin asuinkiinteistötietoihin. Mikäli rakennusrekisterissä on tieto asuinrakennuksesta/-sista kiinteistöllä, kuuluu kiinteistön omistajan maksaa jätehuollon perusmaksu(t) sekä kiinteistön haltijan tulee järjestää jätehuolto. Mikäli koette, että rakennusrekisterissä on virhe tietojenne kohdalla, tulee teidän tehdä kirjallinen selvityspyyntö rakennusvalvontaan. Ohje selvityspyynnön tekoon sekä lomake rakennus- ja huoneistotietojen muuttamiseen löytyy Sysmän kunnan kotisivuilta Rakennus- ja huoneistorekisterin tietojen korjaaminen – Sysmä (sysma.fi). Niin kauan kuin rakennusrekisterissä on tiedot asuinrakennuksista, on teillä velvollisuus jätehuollon maksuihin. Mikäli rakennusrekisteristä löytyy virhe, joka myöhemmin korjataan, korjaamme tiedot jätehuollon rekisteriimme ja palautamme virheellisesti veloitetun summan teille takaisin. Lasku tulee kuitenkin maksaa eräpäivään mennessä. 

Ote Sysmän kunnan jätehuoltomääräyksistä. 

4 § Velvollisuus luovuttaa jäte kunnan jätehuoltojärjestelmään  

”Vakituisten ja vapaa-ajan asumisen kiinteistöjen haltijan on luovutettava asumisessa syntyvä kuivajäte kunnan järjestämän jätehuollon käsiteltäväksi. Lisäksi luovutusvelvollisuus koskee muita asumiseen verrattavia kiinteistöjä sekä kunnan palvelu- ja hallintoiminnan kiinteistöjä sekä liikehuoneistoja, joissa syntyvä yhdyskuntajäte kerätään yhdessä asumisessa syntyvien jätteiden kanssa. Jätehuolto tulee järjestää näiden jätehuoltomääräysten mukaisesti.  

Jäte luovutetaan käyttämällä  

1. kiinteistökohtaisia jäteastioita (kotinouto) tai  

2. yhteisiä jäteastioita (jätekimppa) tai  

3. aluekeräyspistettä” 

Haja-asutusalueella kiinteistön haltija sopii kiinteistökohtaisen astian tyhjennyksestä ottamalla yhteyttä Sysmän kunnan jätehuollon neuvontaan ensisijaisesti sähköpostitse jatehuolto(at)sysma.fi tai puhelimitse ti-to klo 12–15 jäteneuvontaan numeroon 044 713 4553. Taajama-alueella kiinteistön haltija sopii jäteastian tyhjennyksestä suoraan kuljetusyrityksen kanssa. Sekajätteen pisin mahdollinen tyhjennysväli on kaksi (2) viikkoa, mikäli kiinteistöllä ei kompostoida, eikä ilmoitusta kompostoinnista ole tehty kunnalle. Jos kiinteistöllä kompostoidaan siellä syntyvä biojäte ja siitä tehdään ilmoitus Sysmän kunnalle, on sekajätteen pisin mahdollinen tyhjennysväli 16 viikkoa. Sähköinen kompostointi-ilmoitus löytyy Sysmän kunnan sivuilta Jätehuollon järjestäminen – Sysmä (sysma.fi). Mikäli asuinkiinteistö ei ole vakituisessa asuinkäytössä voi kiinteistökohtaisen sekajätteen tyhjennykset keskeyttää talviajaksi. Oikeus aluekeräyspisteen käyttöön lakkaa välittömästi, kun siirtyy aluekeräyspisteen käytöstä kiinteistökohtaisen jäteastian noutosopimuksen piiriin. 

Asemakaava-alueella yhteisiä jäteastioita tai yhteistä kompostoria voivat käyttää naapuri- tai muulla tavoin välittömässä läheisyydessä (esimerkiksi tien toisella puolella) sijaitsevat kiinteistöt. Haja-asutusalueella voivat käyttää yhteisiä jäteastioita tai yhteistä kompostoria, jos jokin seuraavista ehdoista täyttyy:  

1. kiinteistöt, jotka sijaitsevat ajotietä enintään kolmen kilometrin päässä yhteisestä jäteastiasta,  

2. kiinteistöt, jotka sijaitsevat saman yksityistien tai -tiestön varrella,  

3. kiinteistöt, joihin kuljetaan veneellä ja yhteinen astia on sijoitettu venepaikan- yhteyteen tai enintään kolmen kilometrin päähän rantautumispaikasta 

Jätekimppa sopimuksen solmiminen tehdään kirjallisesti jätehuollon sähköpostiin jatehuolto (at) sysma.fi. Sopimuksen tekoon tarvitsemme tiedon jätekimppa-astian sijainnista, kimpan yhteyshenkilöstä (yhteystiedot), kimpan jäsenistä sekä toivotusta tyhjennysvälistä. 

Aluekeräyspistemaksu on asuinhuoneistokohtainen kiinteä vuosimaksu, huolimatta asuinkiinteistön käyttöasteesta. Aluekeräyspistemaksu määräytyy rakennuksen todellisen käytön mukaan vakituisen asunnon tai vapaa-ajan asunnon aluekeräyspistemaksuna. Aluekeräyspistemaksua ei voi keskeyttää. 

Ajankohtaisen jätehuollon taksan löydätte Sysmän kunnan sivuilta Jätehuollon järjestäminen – Sysmä (sysma.fi)